Onderstaand treft u een overzicht van de werkwijze van Florere GGZ.
Aanmelding en intake
U kunt zich direct aanmelden of eerst contact opnemen via e-mail of telefoon. U wordt dan door een medewerker teruggebeld. Wanneer u zich formeel heeft aangemeld via het digitale aanmeldingsformulier, wordt u gebeld voor een screenend telefooncontact. Doel van deze screening is een indruk te krijgen van uw klachten op basis waarvan wij kunnen nagaan of Florere GGZ de juiste hulp kan bieden. Dit voorkomt dat u bij ons onnodig een intake doorloopt om vervolgens naar een andere organisatie doorverwezen te worden. Ook wordt in het screenend gesprek nagegaan of u geïnformeerd bent over de kosten en vergoedingen. Wanneer samen besloten wordt de intake aan te gaan, zal er een dossier voor u worden gemaakt en wordt u uitgenodigd voor het aanmaken van een ‘portal’. Via deze portal heeft u inzage in de geplande en uitgevoerde afspraken, vindt u uw verwijsbrief terug en te zijner tijd vindt u hier ook uw behandelplan, brief aan de huisarts en andere zaken. De portal is vanaf dat moment tevens de weg om te communiceren met uw behandelaar, daar het een beveiligd kanaal betreft. Een instructiefilmpje voor het aanmaken van de portal vindt u hier.
Tijdens de intake bespreken wij met u de reden voor aanmelding, uw klachten, uw visie op het ontstaan van en voortbestaan van de klachten en uw hulpvraag. Verder zullen wij met u in gaan op uw persoonlijke achtergrond. U krijgt toegang tot de digitale portal, van waaruit u belangrijke documenten in uw dossier kunt bekijken en u op een veilige manier kunt communiceren met uw behandelaar.
De intake bestaat gewoonlijk uit twee gesprekken bij een psycholoog die met u gaat onderzoeken hoe we kunnen begrijpen dat u uw klachtenpatroon heeft ontwikkelt, zodat het van daaruit ook logisch is wat de aanpak moet worden. Ook wordt u – veelal na het eerste gesprek – gevraagd een klachtenvragenlijst in te vullen en een screenende vragenlijst op het gebied van persoonlijkheidskenmerken. Vervolgens worden de bevindingen besproken in een overleg met collega’s, waarna u zult worden uitgenodigd voor het indicatiegesprek bij de indicerende regiebehandelaar. In het indicatiegesprek zullen de bevindingen met u worden besproken en wordt met u een behandelplan afgestemd. De indicerende regiebehandelaar is verantwoordelijk voor het proces rondom diagnostiek en indicatiestelling. Hij of zij is tevens uw eerste aanspreekpunt voor vragen over de intake of het diagnostisch onderzoek. Omdat wij op maat werken, kan gekozen worden voor een extra afspraak in de intakefase vanwege de ernst en complexiteit van uw klachten en problemen. Uiteraard is dat altijd in overleg met u.
Aanvullend psychodiagnostisch (test-)onderzoek
Soms biedt een intake onvoldoende informatie over de aarde en ernst van de problematiek om een juist behandeladvies te kunnen geven. Een aanvullend onderzoek kan dan gewenst zijn. Een onderzoek bestaat altijd uit een onderzoeksfase, een multidisciplinair overleg en een verslaggesprek.
Het aanvullende psychodiagnostisch (test-)onderzoek is opgedeeld in deelonderzoeken, afgestemd op de onderzoeksvraag. Soms kunnen bevindingen van het onderzoek leiden tot nieuwe onderzoeksvragen. Het onderzoek kan dan – altijd in overleg en overeenstemming met u – uitgebreid kan worden. De onderzoeken worden zoveel mogelijk door één onderzoeker afgenomen. Soms is het belangrijk dat wij informatie inwinnen bij gezinsleden, uw huisarts of een eerdere behandelaar. Uiteraard is dat altijd in overleg met u en gebeurt dat enkel met uw toestemming.
Na bespreking van de resultaten van het psychodiagnostisch (test-)onderzoek in het multidisciplinaire overleg zullen de resultaten met u besproken worden en kunt u een kopie van het verslag krijgen.
Advies, behandelplan, behandelovereenkomst
De verzamelde informatie in intake en eventueel het aanvullend psychodiagnostische (test-)onderzoek wordt besproken in een multidisciplinair overleg om tot een passend advies te komen. Indien het advies aansluit bij de behandelmogelijkheden van Florere GGZ, wordt u een behandelplan voorgesteld. Uiteraard beslist u altijd zelf of u het advies wilt volgen en een behandeltraject wordt opgestart. Samen met uw behandelaar stemt u de doelen af waaraan u gaat werken, welke worden vastgelegd in een behandelovereenkomst. Als blijkt dat Florere GGZ u geen passende behandeling kan bieden, dan wordt samen met u gekeken welke GGZ-organisatie een beter passend behandelaanbod heeft.
Zorgstandaarden en -richtlijnen
Binnen Florere GGZ werken alle zorgverleners volgens de zorgstandaarden en -richtlijnen.
Florere GGZ staat voor het tot groei komen van het individu. Dat betekent dat wij komen tot een behandeling op maat, waarbij we werken volgens de meest recente wetenschappelijke inzichten (evidence based). De specifieke behandelingen, zorgprogramma’s, -processen en -procedures hebben daarin een ondersteunende functie. Uiteraard wordt hierbij gebruik gemaakt van de zorgstandaarden en generieke modules.
Florere GGZ werkt volgens de formele zorgstandaarden en generieke modules.
Vorm en duur van de behandeling
Behandeling bij Florere GGZ zijn veelal individueel maar soms in groepsverband. Deze kan bestaan uit gesprekken of uit ervaringsgerichte oefeningen. Individuele gesprekken duren veelal 60 minuten, tenzij anders afgesproken. De duur van een groepsbijeenkomst is afhankelijk van de aard en groepsgrootte.
Behandeling bij Florere GGZ is altijd ambulant, wat wil zeggen dat een eens per week, eens per twee weken of eens per maand een afspraak heeft met uw hulpverlener. Wanneer een multidisciplinaire behandeling krijgt kan het zijn dat u per soms twee keer per week een afspraak heeft. Soms is het helpend om gedurende het traject belangrijke anderen te betrekken. Mocht dit wenselijk of nodig zijn dan zal dit met u worden overlegd.
Vanaf het begin van de behandeling heeft u een coördinerend regiebehandelaar toegewezen gekregen. Deze is verantwoordelijk voor de coördinatie van uw behandeling en tevens eerste aanspreekpunt bij vragen rondom uw behandeling.
De duur van de behandeling is afhankelijk van de behandelovereenkomst die we met u sluiten. Altijd kort waar het kan maar langdurig indien nodig. In sommige gevallen betekent dit een behandeltraject van meerdere jaren.
Evaluatie
De behandeling wordt regelmatig met u geëvalueerd. De frequentie hiervan wordt afgestemd in de behandelovereenkomst. Veelal is dit na 5 behandelsessies, 3 maanden na aanvang van de behandeling, 6 maanden na start behandeling en vervolgens iedere 6 maanden. Uiteraard kan door u als cliënt of uw behandelaar altijd een extra evaluatie gepland worden, indien gewenst.
Minimaal eens per 6 maanden overlegt het multidisciplinaire team over de voortgang van de behandeling. Doel hiervan is het scherp houden van de effectiviteit van de ingestelde behandeling. De conclusies van het overleg worden met u besproken.
In de evaluatie wordt de wederzijdse beleving van de behandelrelatie en de vorderingen in behandelresultaat besproken. De beleving van u als cliënt en die van de betrokken hulpverleners zijn hierbij essentieel.
Crisis gedurende de behandeling
In het geval van een crisis binnen kantoortijden kunt u contact met ons opnemen op het nummer 06-81153042. Laat uw bericht achter dan nemen wij terug contact met u op. Wanneer er sprake is van een crisis buiten kantoortijden dan verzoeken wij u dringend contact op te nemen met uw huisarts of de huisartsenpost. In noodgevallen belt u 112.
Terugvalpreventie
Voor afsluiting van uw behandeling is er altijd aandacht voor terugvalpreventie. Merkt u dat het terugvalpreventieplan onvoldoende steun biedt? Neemt u dan contact met ons op. In gesprek met u onderzoeken we wat u nodig heeft om weer terug op de rit te komen. Als dit binnen een jaar na afsluiting is dan kunnen wij uw dossier heropenen. Wanneer het dossier meer dan 365 dagen geleden gesloten werd dan is een nieuwe verwijsbrief noodzakelijk.
Terugval of crisis na afsluiting van de behandeling
In geval er na de afsluiting van de behandeling sprake is van een crisis dient patiënt zich onverwijld en met spoed contact op te nemen met zijn of haar huisarts dan wel huisartsenpost. In geval van terugval – zonder dat er sprake is van een crisissituatie – kan cliënt contact opnemen met de huisarts die zal beoordelen of patiënt opnieuw verwezen dient te worden, en zo ja, naar welke behandelaar / instelling. Uiteraard kan hierover zowel door patiënt als door de verwijzer contact worden opgenomen met Florere GGZ.
ROM-meting
In navolging van de wettelijke eisen van zorgverzekeraars meten wij uw klachtenniveau voor en na de behandeling. Met deze Routine-Outcome-Monitoring (ROM-meting) wordt getracht een beeld te krijgen van de effectiviteit van de door ons uitgevoerde behandelingen.
Klanttevredenheid
Florere GGZ wil graag tot bloei laten komen. Dat geldt voor onze cliënten, onze medewerkers en ook de organisatie als geheel. Het is voor ons dan ook van toegevoegde waarde te weten hoe u de zorg bij Florere GGZ ervaart of ervaren heeft.
Heeft u een tip over de dienstverlening of is er naar uw inzicht iets dat gerepareerd zou moeten worden, voelt u zich vrij hierover een bericht achter te laten in de ‘ideeën-bus’ in de wachtruimte. Uiteraard mag dit ook altijd bij uw behandelaar.
Daarnaast zal iedere cliënt bij tussentijdse evaluaties gevraagd worden naar uw ervaring als cliënt bij Florere GGZ en bij uw behandelaar in het bijzonder. Bij afsluiting van het traject ontvangt u digitaal een cliënttevredenheidsvragenlijst. Uw input wordt gewaardeerd!
Al onze behandelaars dienen zich te houden aan de voor hen geldende beroepscode. De beroepscodes van verschillende beroepen zijn hier te vinden:
– psychotherapeut
– vaktherapeut
– psychiater
Heeft u een klacht of ervaart u een geschil? Maak dit altijd eerst bespreekbaar met de betreffende behandelaar of eventueel met uw regiebehandelaar. Samen kijken we hoe we samen tot een passende oplossing kunnen komen. Lukt dit niet, dan kunt u een geschil voorleggen aan de geschillencommissie of een klacht indienen bij de klachten-organisatie van de betreffende behandelaar. Uw behandelaar en/of regiebehandelaar kan u informeren hoe en waar u terecht kunt. Is het geschil of de klacht gericht tegen Florere GGZ in het algemeen en komt u er met de medewerkers van de organisatie niet uit? Neemt u dan contact op met Erisietsmisgegaan.
Heeft u een klacht en wordt via bovenstaande wegen geen oplossing gevonden? Dan kunt u een klacht indienen bij het tuchtcollege voor de gezondheidszorg.
Toegankelijkheid
De instelling is helaas niet goed toegankelijk voor mindervaliden. Er is geen mindervalidentoilet.
Kwaliteitststatuut
Het goedgekeurde kwaliteitsstatuut van de instelling vindt u hier.
Algemene voorwaarden
Hier vindt u onze algemene voorwaarden.
HKZ-gecertificeerd
Florere GGZ heeft zijn processen laten toetsen en het kwaliteitscertificaat voor kleine organisaties verkregen. Jaarlijks vindt er in dit kader een audit plaats.